Okres edukacji
wczesnoszkolnej, to bardzo ważny czas w życiu każdego dziecka. Zwykle zaczyna
ono swoją szkolną przygodę wierząc, że będzie odnosić sukcesy, nie będzie się
nudzić, a wszystkie działania będą ciekawe i zajmujące. Czasami już w pierwszej klasie przychodzi
rozczarowanie, bo dziecko nie potrafi sprostać oczekiwaniom rodziców
i nauczyciela albo odwrotnie, zaczyna się
nudzić, bo zadania stawiane przed nim są zbyt łatwe. W naszym systemie, gdzie głównym kryterium
określającym moment rozpoczęcia formalnej edukacji jest wiek, w jednej klasie
spotkają się dzieci w różnym stopniu rozwoju intelektualnego, fizycznego i
społecznego. Nie wszystkie w jednym czasie osiągną dojrzałość szkolną, tak jak
nie wszystkie owoce jeżyny są dojrzałe, choć rosną w jednej kiści i mają te
same warunki zewnętrzne.
Dla mnie priorytetem
jest dziecko, a swoją rolę rozumiem, jako towarzyszenie mu w rozwoju i
wspieranie go. Nie mogę zmienić wymogów formalnych, ale mogę wymyślić i ułożyć
taki program nauczania, który pomoże każdemu dziecku rozwinąć skrzydła
niezależnie od tego, w jakim punkcie swojego rozwoju rozpoczęło naukę w
pierwszej klasie. Podstawa programowa wyznacza kierunek pracy z dziećmi, ale sposoby, metody , tempo i
sposób jej zorganizowania leżą w gestii nauczyciela. Warto napisać własny
program nauczania, który będzie skrojony na miarę uczniów i nauczyciela.
Od czego zacząć?
- Ø Warto najpierw poznać przyszłych
uczniów i ich rodziców, by pisząc program wiedzieć choć trochę o ich zainteresowaniach,
umiejętnościach, oczekiwaniach, obawach. Łatwiej będzie pisać, jeśli będziemy
mogli odnosić się do konkretnego adresata, dlatego mając napisać program na
trzy lata kształcenia, spotykam się z rodzicami i dziećmi jeszcze przed
wakacjami poprzedzającymi rozpoczęcie pierwszej klasy.
- Ø Kolejnym krokiem musi być poznanie
podstawy programowej, do której zamierzamy napisać program. Musimy pamiętać, że
podstawa programowa, to nie tylko cele kształcenia i treści nauczania, ale również
zadania szkoły, które musza być uwzględnione w programie nauczania. By dobrze
skonstruować program, warto sięgnąć po któryś
z poradników dostępnych w sieci, zawierających wytyczne do tworzenia programów
nauczania.
- Ø Dużo wcześniej trzeba przemyśleć, na
jakich podstawach naukowych zamierzamy oprzeć nasz program i zebrać odpowiednią
literaturę, z której będziemy korzystać podczas pisania oraz czerpać potrzebne
cytaty. Uważam, że bibliografia jest ważna, bo pokazuje skąd, z jakich źródeł czerpiemy
inspiracje.
- Ø Warto zastanowić się, co będzie odróżniało nasz program od innych, co będzie w nim nowatorskie i jaki będzie miał tytuł.
Kolejny rozdział, to podstawy teoretyczne programu. Inspiracją dla mnie
jest konstruktywistyczna teoria wiedzy i dochodzenia do wiedzy, którą opisał prof.
Stanisław Dylak w swojej książce „Architektura wiedzy w szkole”. W myśl tej teorii dziecko jest aktywne, konstruuje wiedzę i umiejętności w swoim umyśle. Nauczyciel nie naucza, tylko
organizuje środowisko i wspiera swoich uczniów w nauce i rozwoju. W
tym rozdziale obszernie opisałam moje inspiracje psychologiczne i
pedagogiczne - począwszy od J. Brunera i
L. Wygotskiego, M. Montessori i H. Parkhurst, po współczesnych polskich pedagogów, jak W.
Puślecki, D. Klus-Stańska czy D. Dziamska.

W rozdziale dotyczącym treści nauczania opisałam działania, które dodatkowo chciałabym z dziećmi robić w ramach rozwijania kompetencji kluczowych, a które nazwałam „kształceniem dla rozwoju”. Chciałabym wyposażyć dzieci w narzędzia, które umożliwią im uczenie się przez całe życie, czyli w umiejętność skutecznego uczenia się, planowania działań, refleksyjnego i odpowiedzialnego podchodzenia do własnej pracy oraz współpracy w zespole.
. Ważnym
rozdziałem w programie nauczania jest opis procedur osiągania celów. Ja
opisałam, w jaki sposób będę organizować dzieciom dzień w szkole, z jakich
materiałów dydaktycznych będę korzystać (pracuję bez podręczników i ćwiczeń), w
jaki sposób będę oceniać postępy dzieci, a skoro pracuję bez ocen cyfrowych, to
skąd rodzice będą wiedzieć, jak uczy się ich dziecko. Opisałam również
dokładnie metody, które zamierzam wykorzystywać w pracy z dziećmi, a w szczególności metodę
projektów, którą bardzo często stosuję.
Pisząc
program autorski trzeba również pomyśleć o ewaluacji w czasie jego trwania i pod koniec
pracy z nim. Zdobyte doświadczenie i wyciągnięte wnioski przydadzą się podczas
pracy nad kolejnym programem.
Ostatnio trafiłam na wywiad z Panią na stronie Planu daltońskiego i zafascynowało mnie Pani podejście do nauczania. Czy jest możliwość udostępnienia takiego programu, aby móc go przeanalizować? Albo chociaż scenariusza lekcji metodą projektu? Jestem studentką pedagogiki wczesnoszkolnej i chciałabym się dowiedzieć u źródła jak taki program powinien wyglądać, żeby uczniowie zyskali tą motywację wewnętrzną do nauki. Pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów !
OdpowiedzUsuń