
Ważne jest, by sobie uzmysłowić, że już samo mówienie o przekazywaniu wiedzy całkowicie rozmija się z rzeczywistością uczenia się.
Mózgom niczego się nie przekazuje. One wytwarzają to samodzielnie! Kto
przekazał nam chodzenie czy mówienie? - Nikt inny, jak tylko my!”
Manfred Spitzer (2011) Jak uczy się mózg, s. 288. Wydawnictwo Naukowe
PWN.
Współczesny
człowiek musi być przygotowany na uczenie się przez całe życie. Wiedzę o
uczeniu się i odpowiednie umiejętności zdobywa się w trakcie uczenia się,
ćwicząc i wypróbowując różne strategie. Zamierzam systematycznie wprowadzać
uczniów w tajniki działania mózgu (oczywiście na poziomie dzieci w wieku
wczesnoszkolnym), pokazywać aktywne metody na zapamiętywanie i organizowanie
wiedzy.
Już 7 latki
można uczyć organizowania wiedzy w postaci uproszczonych map myśli. Takie
proste mapki zaczynamy robić już w pierwszej klasie. Dziecko wychodząc z
trzeciej klasy umie samodzielnie rysować mapki do różnych tematów. Sprawdziłam
to z poprzednią klasą. Tutaj początkujący drugoklasista, oprócz napisania
tytułów gałązek, narysował schematycznie cechy krajobrazów.
Jak działają mapy myśli?
Już samo wykonywanie mapy myśli powoduje, że uczeń angażuje mózg w sposób umożliwiający uczenie się.
Manfred Spitzer w swojej książce Jak uczy się mózg (s. 18) opisuje to tak: "...im intensywniej zajmujemy się daną treścią, tym większe prawdopodobieństwo, że pozostawi ślad w pamięci. Określona treść nie jest przekazywana ze skrzynki do skrzynki (taki obraz funkcjonowania pamięci jest całkowicie błędny!), lecz przetwarzana w głowie, w sposób interaktywny, przez różne obszary mózgu jednocześnie. Im więcej, im częściej, im głębiej, tym lepiej będzie zapamiętana."
Przykładem narzędzia ułatwiającego organizowanie wiedzy i zapamiętywanie jest notatka wizualna.

![]() | ||
Notatka na temat Lisy - bohaterki książki Astrid Lindgren Dzieci z Bullerbyn |
Czasami uczę dzieci robić notatki i choć rysuję na tablicy, to i tak
powstają bardzo zindywidualizowane prace, wcale nie kopie. Widzę już u
niektórych moich uczniów indywidualny styl i myślę, że w trzeciej klasie
poradzą już sobie sami.
Uczenie uczenia się, to również praca strategiami oceniania kształtującego, ale to już temat na całkiem inny wpis.
Komentarze
Prześlij komentarz