GLOBALNA ZMIANA ZACZYNA SIĘ W KLASIE






Co zrobić, by na naszej planecie wszystkim żyło się lepiej? To pytanie, na które powinni odpowiedzieć nie tylko ważni przywódcy państw, ale i każdy z nas niezależnie od wieku.  Organizacja Narodów Zjednoczonych  określiła 17 celów zrównoważonego rozwoju i zachęca wszystkich do działania.
Dzieci mogą wpłynąć na przyszłość naszej planety, dlatego wzięliśmy udział w ogólnopolskim projekcie „Agenci Globalnej Zmiany – bo zmiana zaczyna się w klasie”. Pracowaliśmy wspólnie z uczniami klasy trzeciej  szkoły           w Sosnowcu i ich wychowawczynią Aleksandrą Stolarczyk.
Postanowiliśmy zmierzyć się z problemem foliowych torebek, które zaśmiecają lądy i oceany, przyczyniają się do śmierci ptaków, morskich ssaków, ryb i żółwi. Naszym celem jest wymyślenie różnych sposobów na ograniczenie zużycia foliowych reklamówek. 


Na początku przeprowadziliśmy badanie ankietowe. Chodziło nam o informację, ilu ludzi z naszego otoczenia bierze torebki foliowe w sklepie, a  ilu chodzi na zakupy z własną torbą. Dzieci samodzielnie przeprowadziły badanie na przerwach w szkole, w domu i wśród znajomych. Wyniki zebraliśmy i przeanalizowaliśmy. Była okazja do przeliczania i wizualnego pokazania wyników w postaci uproszczonego diagramu słupkowego


 Zebranie wyników ankiety było punktem wyjścia do zaplanowania rozmaitych działań mających przekonać do rezygnacji z foliowych toreb i woreczków. Zrobiliśmy plakatową kampanię informacyjną w szkole i w pobliskim sklepie, a część plakatów powędrowała do miejsc pracy rodziców.

 Wcześniej, oprócz plakatów, trzeba było wymyślić argumenty, które przekonają panią      sprzedawczynię do umieszczenia naszego plakatu w widocznym miejscu. Na szczęście pani sprzedawczyni nie dała się długo prosić            i nawet poczęstowała dzieci lizakami.


Od naszych partnerów projektowych otrzymaliśmy niespodziankę - pięknie wykonane torby na zakupy. 


Torby własnoręcznie uszyła Aleksandra Stolarczyk, która ze swoją klasą wymyśliła wypożyczalnię toreb                            w pobliskim supermarkecie. Choć współpraca z supermarketem nie doszła do skutku, to nasi partnerzy nie zrezygnowali. Zorganizowali wypożyczalnię podczas festynu szkolnego. Torby przysłane do nas z Sosnowca dzieci ozdobiły  według własnego pomysłu. Razem z własnoręcznie napisanym listem do rodziców, w którym proszą          o używanie ich w trakcie zakupów, zabrały je do domu.

Infografika wykonana przez drugoklasistę. Cykl życia foliowej torebki.

Elementem kampanii informacyjnej miał być również film rysunkowy.  Drugoklasiści wymyślili  scenariusz, wykonali rysunki i wspólnie wyprodukowaliśmy  film. Pomysł dzieci bardzo dobrze oddaje ideę naszego projektu: Razem możemy zmieniać świat na lepsze!
Jak jeszcze możemy ograniczyć foliowe śmieci? Przerobiliśmy niepotrzebne foliówki na stworko-duszki  świetnie nadające się do rzucania na odległość i do celu. Zrobiliśmy też pompony do tańca. 


Nasi partnerzy z Sosnowca mieli jeszcze inne pomysły. Wykonali z folii piękne bransoletki przyjaźni, a na szkolnym festynie zorganizowali „kocykowy punkt przetwarzania śmieci”.
Na rezultaty projektu przyjdzie nam pewnie jeszcze poczekać, ale mam nadzieję, że nasze dzieci są już świadome zagrożeń jakie niosą ze sobą foliowe śmieci. Dodatkowym atutem udziału w projekcie była współpraca z dziećmi z innej, dalekiej szkoły. Wzajemne inspirowanie się do działania, praca projektowa,  mnóstwo pomysłów i radość z dzielenia się nimi,  to źródło satysfakcji dla wszystkich uczestników projektu. Globalna zmiana naprawdę zaczyna się w klasie.

Podsumowanie projektu autorstwa Aleksandry Stolarczyk   

Komentarze