Co zrobić,
by na naszej planecie wszystkim żyło się lepiej? To pytanie, na które powinni odpowiedzieć
nie tylko ważni przywódcy państw, ale i każdy z nas niezależnie od wieku. Organizacja Narodów Zjednoczonych określiła 17 celów zrównoważonego rozwoju i
zachęca wszystkich do działania.
Tutaj
można poczytać więcej: http://www.un.org.pl/cele-zrownowazonego-rozwoju-ratowanie-swiata-przewodnik-dla-leniwych
Dzieci mogą
wpłynąć na przyszłość naszej planety, dlatego wzięliśmy udział w ogólnopolskim
projekcie „Agenci Globalnej Zmiany – bo zmiana zaczyna się w klasie”.
Pracowaliśmy wspólnie z uczniami klasy trzeciej szkoły w Sosnowcu i ich wychowawczynią
Aleksandrą Stolarczyk.
Postanowiliśmy zmierzyć się z problemem foliowych torebek,
które zaśmiecają lądy i oceany, przyczyniają się do śmierci ptaków, morskich
ssaków, ryb i żółwi. Naszym celem jest wymyślenie różnych sposobów na
ograniczenie zużycia foliowych reklamówek.
Na początku przeprowadziliśmy
badanie ankietowe. Chodziło nam o informację, ilu ludzi z naszego otoczenia
bierze torebki foliowe w sklepie, a ilu
chodzi na zakupy z własną torbą. Dzieci samodzielnie przeprowadziły badanie na
przerwach w szkole, w domu i wśród znajomych. Wyniki zebraliśmy i przeanalizowaliśmy.
Była okazja do przeliczania i wizualnego pokazania wyników w postaci
uproszczonego diagramu słupkowego
Zebranie wyników
ankiety było punktem wyjścia do zaplanowania rozmaitych działań mających przekonać
do rezygnacji z foliowych toreb i woreczków. Zrobiliśmy plakatową kampanię
informacyjną w szkole i w pobliskim sklepie, a
część plakatów powędrowała do miejsc pracy rodziców.
Wcześniej, oprócz
plakatów, trzeba było wymyślić argumenty, które przekonają panią sprzedawczynię
do umieszczenia naszego plakatu w widocznym miejscu. Na szczęście pani
sprzedawczyni nie dała się długo prosić i nawet poczęstowała dzieci lizakami.
Od naszych partnerów projektowych
otrzymaliśmy niespodziankę - pięknie wykonane torby na zakupy.
Torby
własnoręcznie uszyła Aleksandra Stolarczyk, która ze swoją klasą wymyśliła
wypożyczalnię toreb w pobliskim supermarkecie. Choć współpraca z supermarketem
nie doszła do skutku, to nasi partnerzy nie zrezygnowali. Zorganizowali
wypożyczalnię podczas festynu szkolnego. Torby przysłane do nas z Sosnowca dzieci
ozdobiły według własnego pomysłu. Razem
z własnoręcznie napisanym listem do rodziców, w którym proszą o używanie ich w
trakcie zakupów, zabrały je do domu.
Infografika wykonana przez drugoklasistę. Cykl życia foliowej torebki. |
Elementem kampanii informacyjnej miał
być również film rysunkowy. Drugoklasiści wymyślili scenariusz, wykonali rysunki i wspólnie
wyprodukowaliśmy film. Pomysł dzieci bardzo
dobrze oddaje ideę naszego projektu: Razem możemy zmieniać świat na lepsze!
Jak jeszcze możemy ograniczyć foliowe śmieci? Przerobiliśmy
niepotrzebne foliówki na stworko-duszki świetnie nadające się do rzucania na odległość i do celu. Zrobiliśmy też pompony do
tańca.
Nasi partnerzy z Sosnowca mieli jeszcze inne pomysły. Wykonali z folii piękne
bransoletki przyjaźni, a na szkolnym festynie zorganizowali „kocykowy punkt
przetwarzania śmieci”.
Na rezultaty projektu przyjdzie nam pewnie jeszcze poczekać, ale
mam nadzieję, że nasze dzieci są już świadome zagrożeń jakie niosą ze sobą
foliowe śmieci. Dodatkowym atutem udziału w projekcie była współpraca z dziećmi
z innej, dalekiej szkoły. Wzajemne inspirowanie się do działania, praca
projektowa, mnóstwo pomysłów i radość z
dzielenia się nimi, to źródło satysfakcji
dla wszystkich uczestników projektu. Globalna zmiana naprawdę zaczyna się w klasie.
Komentarze
Prześlij komentarz