Czasami musimy nauczyć się czegoś na pamięć. Wiersz, słowa piosenki, tabliczka mnożenia, lista zakupów, numer telefonu...
Jak sprawić żeby zapamiętać szybko i skutecznie? Jest wiele metod: rytm, ruch, ciągi skojarzeń i obrazy. Możemy wspomóc zapamiętywanie poprzez myślenie obrazami, a jeszcze lepiej, gdy te obrazy układają się w barwne, czasem śmieszne, czasem nawet absurdalne historyjki.
Tak wyglądają zakodowane wspólnie z pierwszakami słowa piosenki "Maszeruje wiosna".
Kiedy w klasie uczymy się wiersza, albo słów piosenki, to zawsze
wspólnie z dziećmi koduję słowa w postaci prostych, symbolicznych
obrazków. Warunkiem skuteczności tej techniki jest uzgadnianie i
wymyślanie symboli wspólnie z dziećmi, tak by były one dla nich zrozumiałe.
Najpierw rysuję na tablicy w trakcie zajęć obrazki (wtedy od razu trenujemy zapamiętywanie tekstu), następnie, po lekcjach przenoszę obrazki na papier, by dzieci mogły w przyszłości z nich skorzystać. Zwykle już po jednych zajęciach dzieci pamiętają słowa, jeśli tylko mają w zasięgu wzroku zakodowany tekst.
Mam nadzieję, że po takim treningu w przyszłości dzieci będą samodzielnie korzystać z tej metody wspomagania pamięci. Przy pomocy prostych symboli i obrazków można przecież zakodować nie tylko wiersz, ale i plan opowiadania, pomysł na grę planszową, przepis kulinarny.
Komentarze
Prześlij komentarz