PORTFOLIO, CZYLI CHWALIMY SIĘ

Portfolio - inaczej album, kolekcja, książka z pracami, to ważne narzędzie stosowane w pracy z oceną kształtującą i nie tylko.


Pracuję z dziećmi bez podręczników i ćwiczeń, dlatego portfolio i zeszyt są dokumentacją tego, co robimy w czasie zajęć. Każde dziecko ma swój segregator, do którego wkłada  prace, rysunki, notatki, karty pracy, ale również testy i zadania z oceną rozwojową    i komentarzem nauczyciela. Po półroczu i na koniec roku  wyjmujemy kartki z segregatorów. Każde dziecko wymyśla tytuł dla swojej książeczki, wykonuje kartę tytułową i związuje w jedną całość.
W tym roku każdy pierwszak stał się autorem i właścicielem dwóch książeczek.

Dzieci bardzo lubią przeglądać swoje książeczki. Rozmawiają o nich ze sobą, porównują, a kiedy zabierają je do domu mogą porozmawiać z rodzicami o swoich sukcesach.
Właśnie o sukcesach rozmawiamy podczas trójstronnych rozmów dziecko - rodzic - nauczyciel na koniec roku szkolnego. Tu też portfolio odgrywa ważną rolę, bo pokazuje postępy dziecka w ciągu roku. Szczególnie widoczny jest rozwój w pisaniu, kiedy porównujemy ze sobą kartki powstałe na początku i pod koniec roku. Zachęcam również dzieci do wybrania kartek, z których są szczególnie dumne. Powody, dla których dziecko wybiera taką szczególna kartkę są bardzo różne: bo się bardzo napracowałem, bo mi się ładnie udała, bo lubię to, co zrobiłem, narysowałem, bo wtedy, kiedy ją robiłem były bardzo fajne zajęcia itp.
Dzisiaj właśnie powstała druga książeczka w klasie pierwszej. Powstał również film, w którym dzieci opowiadają, z których kartek są dumne. Film bardzo niedoskonały pod względem technicznym, ale miałam tylko jedną szansę... Dziś książeczki powędrowały do domu. Mam nadzieję, że będą ważną pamiątką rodzinną.




Komentarze