PAMIĘĆ LUBI OBRAZY

Czasami musimy nauczyć się czegoś na pamięć. Wiersz, słowa piosenki, tabliczka mnożenia, lista zakupów, numer telefonu...
Jak sprawić żeby zapamiętać szybko i skutecznie? Jest wiele metod: rytm, ruch, ciągi skojarzeń     i obrazy. Możemy wspomóc zapamiętywanie poprzez myślenie obrazami, a jeszcze lepiej, gdy te obrazy układają się w barwne, czasem śmieszne, czasem nawet absurdalne historyjki. 

Tak wyglądają zakodowane  wspólnie z pierwszakami słowa piosenki "Maszeruje wiosna".


Kiedy w klasie uczymy się wiersza, albo słów piosenki, to zawsze wspólnie z dziećmi koduję słowa w postaci prostych, symbolicznych obrazków. Warunkiem skuteczności tej techniki jest uzgadnianie   i wymyślanie symboli wspólnie z dziećmi, tak by były one dla nich zrozumiałe.



 Najpierw rysuję  na tablicy w trakcie zajęć obrazki  (wtedy od razu trenujemy  zapamiętywanie tekstu), następnie, po lekcjach przenoszę obrazki na papier, by dzieci mogły w przyszłości z nich skorzystać. Zwykle już po jednych zajęciach dzieci pamiętają słowa, jeśli tylko mają w zasięgu wzroku zakodowany tekst.



Mam nadzieję, że po takim treningu w przyszłości dzieci będą samodzielnie korzystać z tej metody wspomagania pamięci. Przy pomocy prostych symboli i obrazków można przecież zakodować nie tylko wiersz, ale i plan opowiadania, pomysł na grę planszową, przepis kulinarny.

Komentarze